Buscar neste blog

23.2.23

O Seminario de Estudos Galegos segundo Francisco Fernández del Riego.

FRAGMENTO DO DISCURSO DE ENTRADA NA REAL ACADEMIA GALEGA DE FRANCISCO FERNÁNDEZ DEL RIEGO. TEMA SEMINARIO DE ESTUDOS GALEGOS

 Xurde  a  nova  institución  en  Santiago  de  Compostela.  Un fato  de  mozos  universitarios acariña  a  idea  de fundar  un  organismo  no  que  se  aglutine un  labor  de pescuda  da  realidade  cultural  de  Galicia,  desenrolado  en  equipo.  Amantes  todos  eles  do  país  natal...

 Os  homes  que  patrocinan  a  idea    chámanse:   Fermín  Bouza  Brey,  Wenceslao  Requejo  Buet,  Xosé  Pena  e  Pena, Xosé  Filgueira Valverde,  Luis  Tobío  Fernández,  Ramón  Martínez  López,  Manuel Magariños  Negreira, Francisco  Romero  Lema,  e  Alberte Vidán  Freiría.  Todos  eles  cursan  os seus estudos nas Facultades  de Dereito e de Filosofía  e Letras. Determinan  que  o novo centro  naza nunha  viaxata onde  se misturen  a  investigación  e  o  goce  da  Natureza.  I  escollen  pra  tal  ouxeto,  as  térras  da  Amahía,  cheas  de  evocacións.  O día  12  de  outono  do ano  1923, xúntanse  na  casa do Castro  de Ortoño  onde  Rosalía  vivirá  os  seus días  de nena. Alí realizan  a primeira xeira de  traballo, coa  que emprincipian as  diversas  actividades  do novo orgaísmo,  e siñan  o  seu  acordó  de  colaboración  i  espallamento.  A  acta  fundacional  do  "Seminario  de  Estudos  Galegos"  dátase  así,  no  día,  mes  e  ano  indicados,  na  casa  rosaliá  do  Castro  de  Ortoño. 60 Os  fundadores  percuran  decontado  a  colaboración   do   catedrático  de  Literatura  da  Universidade compostelá,  Don Armando  Cotarelo Valledor, e ofrécenlle  a presidencia  do novo instituto. Diste  xeito  é  como  aquil  se  convirte no  primeiro  presidente  do  "Seminario".  Moi axina vanse sumando  outros mestres  universitarios,  afeitos  ao  calado  traballo na  investigación  galega,  escolares  de  diversas  Facultades,  e intelectuáis  de toda  Galicia.  De  comezo, a  obra  é, naturalmente, unha  obra  homilde,  pero  libre  e independente..  Non conta  con outro haber  que  a  quentura  do amor  ao país  e a  vontade  de traballo duns  cantos  rapaces,  gostosos  de  discipriña  científica.  Pero  a  obra vai,  pouco a pouco, medrando.  Incorpóranse  a  ela  os  escritores  e  artistas  do  grupo  Nos, empeñados  no  afán  de lie dar  contido cultural  serio  ao  rexurdimento  de  Galicia;  e tamén  os  da  nova  promoción  que  daquela  andaba  a  percurar  o anovamento  do  ambente intelectual galego.

 O  "Seminario" xurde, fundamentalmente,  coa  cobiza  de  formar  investigadores;  pero  non  refuga,  en  intre  algún,  o seu  contacto  co púbrico.  A carón  do  estudo  severo e sistemático,  cultiva  a  vulgarización.  A leitura  púbrica  de traballos,  os ciclos de conferencias,  as  esposicións,  van formando en  Galicia  unha  opinión  achegada  ao "Seminario". Cando  íste  non  leva  aínda  un  ano  de  vida,  incorpórase  ás  súas  tareas un  novo mestre:  O arcebispo  Lago  González,  erudito  polígrafo,  gran  amante  da  súa térra,  e  cheo  de  aceso  fervor  polos  seus  estudos.  Co  gallo  da  súa  solene  entrada  no  Centro,  celébrase  a  primeira  xuntanza  xeneral. Nela fai  Castelao  o  seu  discurso  de  ingreso  sobre  "Do  novo  esprito";  inaugúrase  unha  esposición  das  súas  obras  seguidamente;  con posterioridade desenrólase  un  curso  de  conferencias,  no  que  participan Cabeza  de  León,  Lugrís  Freiré,  Anxel  del Castillo  e Losada  Diéguez.  Cando o Dr. Cotarelo  se  traslada  a  Madrid,  pra  ocupar  a cátedra  de  Língoa  e Literatura  Galaico-Portuguesa  naquela  Universidade,  sustitúieo  na  presidencia  do  "Seminario" Don Salvador   Cabeza  de  León.  Coincidindo  con  ela,  artéllase  unha  nova  estroituración   do  centro,  en  secións  autónomas  e  coordinadas.  Deica entón, o "Seminario"" viña  cultivando case escrusivamente as  ciencias históricas  e filolóxicas.  Agora  chama  ao  seu  seo  a  especialistas  noutras  discipriñas  científicas.  I  é así como vai  acadando o senso integral  que  chega  a atinguir  no campo da investigación  galega.  De igoal xeito, o labor xa feito,  que hastra  daquela  ficara  inédito,  emprincipia  a  se publicar periódicamente.  Na "Biblioteca   do  Seminario  de  Estudos",  que  inaugura  a   editorial   "Lar",  aparecen  obras  de  Oteros  Pedrayo,  de Filgueira Valverde, de  Castelao  e  de Cotarelo. Un  aspeito  de importante siñificado,  é o que sinala o comezo de campañas  de  investigación  nas diversas  térras  de  Galicia.  Os  tres  primeiros cursos  de traballo teñen  máis  ben  carácter  libres co  e  de  gabinete.  Pero  os  investigadores  sinten  a  necesidade  de  proxeitar  na  campía  o seu  labor  de  pescuda,  abranguendo  nel o conxunto  das  actividades  do Centro. I  é diste  xeito como xurden as  misións  do  "Seminario".  De principio,  a  direción  do  arquitecto  Candeira,  e máis  tarde  a  de  Carro  García,  sitúan  as  ditas misións  no  primeiro plano  como  fonte  direita  do  Arquivo   gráfico   que  se  inicia  no  ano  1926. A campaña  desenrolada  en  Monforte  nese  mesmo  ano,    pretesto  pra  os  traballos  do  curso  en  Santiago,  e  abre  un   froitoso  horizonte  ás  laborías   dende   entón   emprendidas. Tamén  corresponde  a  ese  tempo  a  iniciación  de  cursiños  de  ensinos  galegos,  con  un  adicado  á  Fonética.  Comezan  a  se imprentar  os  tomos  de  "Arquivos",  en  cuias  páxinas  se  inxiren  os  estudos  que  poideran  chamarse  menores.  En  sesións   púbricas   lén  os  seus primeiros traballos  os  novos  membros  da  Sección  de  Ciencias;  i  emprincípianse  os estudos   de  tipo   económico   e  de  ciencias  sociáis.  O "Seminario" demanda  o intercambio coas entidades  de  investigación  da  península,  así  como  eos  núcleos  hispanistas  estranxeiros.  Mais  a  tarea  de  meirande  alcance  que  o  centro  emprende  e  desenrola,  é, como  fica  dito,  a  das  xeiras  de  conxunto, a  dos traballos  de  pescuda  en  equipo.  Destacan,  a  da  Vila  de  Calvos  de  Randín,  Parroquia  de  Velle,  e  Terra  de  Melide.  Pra  nos  darmos  idea  do  que  iste  labor  siñifica,  ahonda  decir  que  os  resultados  dos  estudos  da  bisbarra  melidense  ocupan  un  volume de  grande  formato  de  perto  de  oitocentas  páxinas.  Abrangue  a  xeografía,  a  prehistoria, a  arqueoloxía  relixiosa, a  etnografía,  o  folklore,  o  folklore  musical, e mesmo  outros  aspeitos.  Pubricacións  de  sinalada  importancia son, tamén,  o "Corpus  Petrogliphorum Gallaecie"  e o  "Códex  Calixtinus",  inda  que  iste  derradeiro  se  non imprentóu  totalmente,  por  mor  dos  acontecimentos  producidos  en  España  cando  estaba  no prelo.

 O  "Seminario  de  Estudos  Galegos"  propicia en  Galicia un  esforzó  intelectual  de  tipo  colectivo,  que   enxamáis   se   conocerá   antre  nós.  Os seus obxetivos —estudo  de todas  as  manifestacións da  cultura  galega,  formación  de  investigadores,  divulgación  dos  resultados  dos  seus  traballos—  andaban  a  se  conquerir  con innegabre eficacia. Eis  agora  ,o programa  da  actividade  estroiturada   desenrolado a  travesó  das  distintas  secións  :  Baixo a direción  de Cuevillas, o nutrido equipo  de prehistoriadores,  traballa  no  noso  epipaleolítico  e  neolítico,  nas  estacións  con grabados rupestres,  no inventario de xoias galegas prehistóricas,  nos  catálogos  de  moimentos  megalíticos  e  dos  castros  galegos,  na  Edade  do Ferro...  

Os historiadores,  dirixidos  por  Cabeza  de  León,  emprenden  a  ambiciosa  tarea  de  lograr ficheiros de bibliografía  e diplomática  galegas,  corpus  de  documentos  medieváis  e  de  epigrafía,  a  máis  da  realización  de  historia social, eclesiástica  e  do  ensino.  Con  Carro  García  ao  frente,  os  arqueólogos  e historiadores  do arte  traballan nun  ampio inventario sobre material da súa especialidade  en  Galicia;  e,  ao propio tempo, levan  a  cabo  estudos monográficos  encol  do prerománico,  románico,  oxival  e  renacimento,  barroco  e  artes  industriáis  no  noso  país. Os  filólogos,  presididos  sucesivamente  por  Cotarelo,  Morale-jo  e  Pedret  Casado,  inxiren  no  seu  programa  de  actividades  a  preparación  dun  Vocabulario castelán-galego,  outro  galego-castelán  de  tipo popular, un  catálogo  da  língoa,  estudos fonéticos,  e  a  unificación,  de  normas  ortográficas.  Na  seción  de  Historia  da  Literatura,  a  cárrego  de Filgueira Valverde, danse a  conocer  en-saios  e traballos  de  pescuda  sobre  literatura  medieval,  decadencia  das  letras  galegas,  romantismo e  contemporáneos.  Na  de Arte  e Letras,  que  dirixe  Castelao,  organízanse  esposicións  e  leituras  de  obras inéditas  de  autores  galegos,  edítanse  poemas e prosas,  i empréstase  colaboración  ás Festas  da  Língoa  Galega.  Con  Otero  Pedrayo  como  director,  os  xeógrafos  fan  traballos  pra  Cartas  xeográficas,  xeografía  histórica,  estudos  particulares  e  de  divulgación,  ademáis   de  iniciar  a  edición  de  "Descricións  de  Galicia".  A Etnografía  e  o Folklore son  abordados  polo equipo  que  encabeza  Vicente Risco, nunha  serie  de  estudos  encol  da  casa rural,  a  arte  popular,  os  costumes,  o folklore  arqueolóxico,  a  etnomorfoloxía;   e  na  redación  dun  custionario  da  etnografía  e  do  folklore  galegos.  A Seción  de  Ciencias  Sociáis,  Xurídicas  i  Económicas,  que  ten  ao  frente  a  Tobío  Fernández, emprincipia o  seu  labor  con  varias  investigacións  históricas  i  económicas,  e  de traballos xurídicos. E  hai  que  engadir  aínda,  os  traballos  da  Seción  de  Ciencias  Naturáis  —dirixida  por  Luis  Iglesias—  sobre  xea,  frora,  fauna,  fisioloxía  e astronomía;  os  da  de  Ciencias  Aplicadas, que  preside  Gómez  Román,  relativos a  arquitectura  galega,  artes  e aproveitamentos  industriáis  en  Galicia;  e,  por  cabo,  os  correspondentes  á  de Pedagoxía,  na  que  o equipo dirixido  por  Díaz  Rozas  ocúpase  dos  probremas  lingüísticos  na  escola,  estudo  das  realidades  galegas  no  segundo  ensino, historia  do ensino  en  Galicia,  a  redación  dun  proxeito de estatutos  do "Patronato  de Escola rural  galega".  Este índice  genérico  da  obra  emprendida  polo "Seminario de Estudos  Galegos",  refrexa  a  dimensión  da  tarea  cultural  que viña  realizando.  Unha  tarea  que  se  non  refire  só ás  pescudas  especiáis  de  cada unha  das  secións  reseñadas;  senón  que,  como xa fica  indicado, abrangue  unha  obra  de conxunto, na  que  todas  as  secións  colaboran.  Sobre  da  base xeográfica  dunha  bisbarra  con  características  ben  definidas,  os  difrentes  equipos  de  especialistas  do "Seminario" exercen  as súas  actividades  coordinadas.  Atal  fan,  durante  sucesivas xeiras  ou campañas  de  investigación, Térras  de  Monforte,  Carballiño  e  Ribeiro  de  Avia,  Deza,  Melide  e  Fisterre.

  A  obra  do  "Seminario",  malograda  no  seu  desenrolo,  enche,  de  todos  xeitos, unha  f ecunda  etapa  na  historia da  cultura  galega.  Complementaria déla, é a laboura  das  editoras  "Lar" e "Nos", que posibilitan o canle pra a pubricación  dos volumes daquil Cen-tro,  así  como a  dos  libros de  creación  dos  máis  siñificados  escritores  contemporáneos.  A editorial  "Lar" fúndana  Leandro  Carré  Alvarellos  e  Anxel  Casal  Gosenje,  no  ano  1924. Inaugúrase  coa  noveliña  curta   de  Wenceslao  Fernández   Flórez,  "A  miña  mu-Uer",  e  tira  do  prelo  arredor  de  corenta  títulos.  Tres  anos  despóis,  no  1927, crea  Anxel  Casal  a  editorial  Nós",  que  inicia  o seu labor  coa  impresión  da  "Historia  sintética  de  Galicia"  de  Ramón  Villar  Ponte,  e chega  a  pubricar  uns  setenta  volumes.  Na  tarea  do  "Seminario  de  Estudos  Galegos",  o  mesmo  que  na  obra editada  por "Lar" e "Nós", a Xeneración  diste  derradeiro  nome  sigue  a  ser  protagonista  de  primeiro plano.

 

Ningún comentario:

Publicar un comentario

TRASLADO DOS FONDOS DO SEMINARIO DA LINGUA GALEGA. 1940

  No Libro Negro da Lingua Galega e no twitter do seu autor Carlos Callón a topamos esta información sobre o fin do Seminario de Estudos Gal...